'Sounds like a plan' deel 1 - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lisa Koers - WaarBenJij.nu 'Sounds like a plan' deel 1 - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lisa Koers - WaarBenJij.nu

'Sounds like a plan' deel 1

Blijf op de hoogte en volg Lisa

10 Oktober 2014 | Kameroen, Buéa

Een update, sounds like a plan right? Ik schijn dit nogal vaak te zeggen, waardoor de medische studenten mij daar nu een beetje mee plagen ;) Ook noemen ze me niet meer Lisa, maar Lieshhh. Kortom, de sfeer is super goed!

4 okt dag 6

Ook in het weekend staan wij lekker vroeg op. Deze keer 9 uur om te gaan tafeltennissen met Haman. Aangekomen in de tafeltennishal van de universiteit kregen wij al snel een tafel toegewezen en uiteindelijk stonden wij met allemaal andere studenten te spelen. Iedereen was erg aardig en ze gaven ons tips, want wij waren natuurlijk het recreatieve tafeltennissen gewend.

Na gezellig wat potjes te hebben gespeeld, zijn we met Haman (ja bezweet en wel) naar de markt gegaan om boodschappen te halen voor de hutspot die wij vanavond willen gaan maken voor nog 6 andere studenten in het hostel. Niet wetende dat wij uiteindelijk 3,5 uur in de keuken zouden staan om deze Nederlandse maaltijd te bereiden. Gelukkig genoot iedereen er enorm van, dus het was het allemaal waard. Erg bijzonder om te zien hoe iedereen zich verbaasde over het feit dat wij melk en wortelen koken. Weer een erg leuke ervaring rijker!!

5 okt dag 7

Zondag, tijd om naar de kerk te gaan met Emerson. Wauw! De dienst duurde in totaal ongeveer 2 uren. Het was zo mooi om te zien hoe iedereen zo op gaat in de gebeden en het prachtige gezang. Er werd gedanst, gelachen, gezongen, geschreeuwd en gehuild. Een hele ervaring die moeilijk te omschrijven is.

's Middags was het tijd om de was te doen. Emmers met koud water, een pan met gekookt water en een zakje waspoeder en wij konden gaan wassen. Goh wat zijn wij verwend met een wasmachine en droger. Ook een vaatwasser kunnen wij hier niet vinden ;) Afwassen doen we met een stukje zeep, koud water en het opberg rekje wat tevens ook het druiprek is. (geen theedoeken dus).

Tijdens het wassen hebben we erg gelachen om Haman. Ik had een blauw plek op mijn kuit en hij vroeg of dat aangeboren was. Hij begreep er niets van en later dacht hij dat het een moedervlek was. Negers hebben natuurlijk niet van die blauwe plekken hihi.

' s Avonds was het tijd voor een Afrikaanse maaltijd; erg pittige tomatensaus met een HELE VIS en een wortel van een bepaalde plant. Ik als vis liefhebber (not) heb deze maaltijd maar overgeslagen. (gelukkig hadden we nog wat hutspot om op te warmen)

Week 2 gaat van start (wow wat vliegt de tijd). Deze week is het de bedoeling om te starten met de stage. Na de eerste poging om de directeur te spreken zijn we naar huis gestuurd omdat we moesten betalen, maar we hadden niet genoeg geld bij ons. Poging 2 dinsdagochtend om 8 uur. Na een uur te hebben gewacht konden we eindelijk de directeur ontmoeten. We hebben van hem de planning gekregen: Marjolein en ik zullen starten op kindergeneeskunde, dan gaan we naar gynaecologie, interne geneeskunde en sluiten af met chirurgie. Dit zijn ook alle afdelingen die het ziekenhuis heeft. Na nog een rondleiding te hebben gehad, dachten we echt te beginnen, maar eigenlijk was de dag al voorbij voor de studenten (12.30!) en zijn we naar huis gegaan.

Verslag uit: Kameroen, Buéa

Klinische ontwikkelingsstage