African Style - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lisa Koers - WaarBenJij.nu African Style - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Lisa Koers - WaarBenJij.nu

African Style

Blijf op de hoogte en volg Lisa

01 November 2014 | Kameroen, Buéa

Oeps, dagje te laat met blog updaten. Blijkbaar pas ik me snel aan aan de Afrikaanse mentaliteit en doe ik alles op z'n tijd. naast de mentaliteit heb ik ook de kledingstyle overgenomen. We hebben namelijk dinsdag onze bestelling opgehaald bij de naaister en ik ben helemaal tevreden met mn Afrikaanse colbertje.

Er is alweer een week voorbij, niet te geloven dat wij hier al 5 weken zijn. Volgende week nog 5 dagen stage lopen op de afdeling Interne Geneeskunde, daarna nog 5 dagen chirurgie. 15 november gaan we rondreizen in het noord-westen van Afrika, eind november gaan we de Mount Cameroon beklimmen en dan is het alweer 2 december, tijd om terug te gaan. Gaat veel te snel ;)

Wat hebben we weer een nuttige en bijzondere week gehad. Vorig weekend zijn we weer naar Limbe geweest (Ja dit is een zeer leuk plekje met veel bezienswaardigheden) Deze keer hebben we de Botanic Garden bezocht. Dit is een super mooi park met prachtige natuur waar we ongeveer 1,5 uur door heen hebben gewandeld. Daarna zijn we naar Seme Beach geweest, voor Kameroense begrippen een erg luxe badplaats. Helaas regende het, maar toch hebben we een gezellig dagje Limbe gehad.

De volgende dag hebben we nuttig besteed door rijst en bonen te kopen op de markt en dit bij een klein weeshuisje te brengen. Dit weeshuis is kleiner dan het weeshuis waar we op maandag en donderdag middag vrijwilligers werk doen. Het is een klein huisje met 28 kinderen. Er is een oudere vrouw die voor deze kinderen zorgt en die kon dus wel wat hulp gebruiken. Ze was zeer dankbaar voor het eten wat wij haar brachten.

Deze week hebben we voor het eerst een verjaardag meegemaakt. Het kamergenootje van 1 van de medische studenten hier was jarig. We hebben voor haar een taart gekocht met haar naam erop. Ze was helemaal blij! Het was erg gezellig, we hebben veel gelachen en de Afrikanen hebben veel gezongen en wat gedanst. Ook hebben wij 'meeste dromen zijn bedrog' en het Wilhelmus voor ze gezongen. Erg grappig.

Woensdag 29 was het 'World Stroke Day'. Wij als medische studenten mochten meehelpen tijdens een screening op risicofactoren voor beroertes, zoals hoge bloeddruk, diabetes, overgewicht en roken. Wij hebben bij alle mensen die langs kwamen de bloeddruk gecheckt en gewicht en lengte opgemeten. Het was erg leuk om iets praktisch te doen en zeer bijzonder om deel uit te mogen maken van zo'n nuttige screening. Het was gratis voor de mensen en zodra er een afwijkende waarde werd gevonden, werd hij/zij doorverwezen voor aanvullend onderzoek in het ziekenhuis.

In de middag waren we uitgenodigd op een middelbare school. Hier hebben we een lesje bijgewoond en uiteindelijk hebben we met de kinderen (16-18 jaar) een spel gespeeld met een onderliggende boodschap; ' Wees trots op jezelf en op anderen en uit dit ook.'. Dit spel hadden we zelf bedacht en viel zeer goed in de smaak. Weer een goede daad verricht.

Ook op donderdag hebben wij ons nuttig weten te maken door een lesje te geven in het weeshuis. We hebben met de kinderen gepraat over hygiene. Na het lesje waren ze nog erg nieuwsgierig en stelden veel vragen over andere ziektes zoals gele koorts en natuurlijk Ebola. Ook verbaasden de kinderen zich over Nederland en de lange reis die wij hebben gemaakt. Volgende week zullen we weer lesjes gaan geven waarin we tropische ziektes verder toe gaan lichten.

Aangezien er dinsdag t/m donderdag examens waren in het ziekenhuis en wij dus niet op de afdelingen mochten komen, hebben we helaas niet veel kunnen doen in het ziekenhuis. Om dit een beetje te compenseren zijn wij donderdagavond de nachtdienst in gegaan ( ja vrijwillig ja ;)). We hoopten natuurlijk op een interessante avond, echter kwam er maar 1 persoon langs met een maagzweer. Verder hebben we veel gekletst met de dienstdoende arts en de studenten. Het was een leuke ervaring. Het bijzondere was dat er maar 1 arts dienst had samen met 4 vierdejaars studenten. Op elke afdeling loopt nog wel wat verpleging rond, maar die liggen vaak te slapen. Kortom het was een bijzondere gewaarwording, het Regional Hospital Buea tijdens de nacht.

Vandaag zijn we afgereisd naar Kumba, naar het kratermeer. Wauw wat was dit mooi. Na een modderige beklimming kwamen we aan bij een super mooi meer. Hier hebben we veel foto's gemaakt en genoten van het uitzicht. Totdat het langzaam mistig werd en het plotseling keihard ging regenen. De heuvels die op de heenweg al modderig waren, werd nu een super glibberige bedoening. Wel weer een super leuk avontuur.

Voor vertrek had ik nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar de tijd gaat hier veel te snel! Bijna jammer dat we hier maar 2 maanden zijn in totaal. Ik ga volop genieten van de tijd die ik hier nog mag doorbrengen. Tot de volgende update!!

• 03 November 2014 - 11:47

Annie Koers:

Blijf genieten je tijd daar is zo voorbij.

• 03 November 2014 - 11:47

Annie Koers:

Blijf genieten je tijd daar is zo voorbij.

• 04 November 2014 - 20:35

Lisa Koers:

Nog maar lekker genieten ik ben trots op je

Tút Tante Truida

• 07 November 2014 - 09:10

Alie:

Fantastisch meid! Dit nemen ze je nooit meer af. Super trots dat we dit konden regelen voor je. Blijf je verwonderen over alle indrukken
    GENIET Dikke KNUF

• 13 November 2014 - 17:42

Coos Van Kooten:

Mooie en interessante verslagen. Ik heb ze met veel genoegen gelezen. Wat een geweldige ervaring! Veel succes en plezier voor de komende tijd toegewenst.

Groetjes,
    Coos