Zwinkels Tour Cameroon - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Lisa Koers - WaarBenJij.nu Zwinkels Tour Cameroon - Reisverslag uit Bamenda, Kameroen van Lisa Koers - WaarBenJij.nu

Zwinkels Tour Cameroon

Blijf op de hoogte en volg Lisa

25 November 2014 | Kameroen, Bamenda

Dankzij deze organisatie hebben wij 10 fantastische dagen gehad in het Noord-Westen van Kameroen. Aangezien Buea, onze verblijfplaats tijdens de stage, in het Zuid-Westen ligt, hebben we toch op deze manier meer van Kameroen gezien.
Onze reis begon op zaterdag 15 november om 8.00uur, echter vertrok onze buspas 3 uren later. We hadden 5 zitplaatsen gekocht achterin een klein busje. In Nederland zouden dit 3 zitplaatsen zijn in een 12 persoonsbusje, terwijl er hier 3 x zoveel mensen worden ingepropt. En ja, dan moet je nog je bagage kwijt, ach dat gooien we op het dak haha. Na veel gehobbel, mensen die je eten opdringen door het raam en mooie natuur kwamen we ongeveer 9 uur later aan in Bamenda (geen tussenstops, geen plaspauzes of even tijd om de benen te strekken). Gelukkig werden we enorm gastvrij en warm ontvangen in het guesthouse in Bamenda (Cecile's Guesthouse) met een heerlijk, toch wel Westers, diner.
De volgende dag begongoed met een uitgebreid ontbijt. Op de planning stond het bezoeken van het paleis in Bafut, een klein dorpje in de buurt. Hier zijn we rond geleid door 1 van de prinsen die ons dus haarfijn elk detail kon uitleggen over hun cultuur. Erg bijzonder! Daarna was er een 'optreden' van de JuJu dansers. Dit is een traditionele dans met mooie gewaden, maskers en trommels. Typisch Afrkaans dus en super bijzonder om dit mee te mogen maken. Vele souveniers rijker, vertrokken we weer naar Bamenda.
De andere dagen hebben we een groot meer bezocht, Lake Awing, en een hicking gemaakt naar een waterval. Achter al deze prachtige natuurverschijnselen zitten gekke en bijzondere verhalen waar men echt in geloofd. Soms is het moeilijk om je lach in te houden, maar na alle verhalen over hekserij zijn wij daar al redelijk goed in geworden.
Woensdag begon onze trekking naar Belo en Mbessa. In Belo heeft deze organisatie een prachtig trekkerscamp gebouwd midden in de bergen. Een Subchief (soort van burgemeester) heeft ons mooie plekjes laten zien wij hebben 2 traditionele dokters ontmoet. Toch naar om te zien dat men er zo erg in geloofd dat zo'n dokter bijvoorbeeld kanker kan behandelen met een bepaald kruid. Beetje creapy was dat wel..

De volgende dag stonden we rond 7 uurklaar om te beginnen aan onze hicking naar Mbessa. Dit zou een wandeltocht worden door de bergen van ongeveer 6 uur. De subchief voorop en wij volgden met onze beeldige bergschoenen en zelf gemaakte wandelstokken. Het was warm en zwaar, maar we hebben super mooie dingen gezien onderweg. Na ongeveer 7.5 uur te hebben gelopen, kwamen we aan bij onze tenten in Mbessa. Deze stonden op een grasveldje met koeien achter een schooltje. Dit was onze verblijfplaats voor 2 nachten. Na een halfuurtje (!) Te hebben gerust, werden we rondgeleid door Mbessa. Dit is een klein dorpje wat erg moeilijk beriekbaar is, daarnaast is het ook erg arm en is er geen elektriciteit. Ook zijn er nog nooit toeristen geweest, erg bijzonder dus dat wij de eersten zijn. Dit vond de Fon (soort van koning van dit gebied) ook en heeft ons daarom ook uitgenodigd in zijn eigen bar, wilde met ons op de foto, heeft ons benoemd tot dochters en zoon van Mbessa en tot slot heeft hij ons een bijzonder masker gegeven als aandenken aan ' ons' Mbessa. Heel erg bijzonder. Wat ook erg bijzonder was, was dat er speciaal 2 JuJu dansen zijn georganiseerd om ons te verwelkomen. We werden een beetje ongemakkelijk van alle aandacht, maar het was een hele eer. Verder hebben we met de subchief plekken bezocht die nog nooit door witten zijn bezocht en waar eigenlijk ook geen normale paden toe leiden. Het waren mooi, maar zware dagen vol klimmen en klauteren. Ondanks dat ik veel dingen buiten m'n comfortzone heb gedaan, heb ik enorm genoten en zal ik dit nooit meer vergeten.

Eenmaal weer in Bamenda aangekomen, konden we eindelijk weer douchen. Washandjes en doucheputje waren bruin van de vuiligheid, dat zeg wel genoeg denk ik.
Na een goede nacht in een heerlijk bed te hebben geslapen, zijn we vertrokken naar Foumban. Tijdens deze busreis reden we ook door Foumbot, onze verblijfplaats voor het veranderen van alle plannen. Gek idee hoe alles in zo'n korte tijd kan veranderen. In Foumban hebben we paleis bezocht. Hier zijn ze voornamelijk moslim en dus hebben ze weer allemaal andere tradities. Interessant om ook deze verhalen allemaal te horen. Na een nacht in een hotel in Koutaba (vlakbij Foumban) te hebben geslapen begon vandaag onze terugreis om 7 uur naar Buea. (En dat zo vroeg op de verjaardag van Raf!) Deze dag hebben we vooral heeeeel lang moeten wachten op een bus. (In totaal meer dan 3 uur). Uiteindelijk heeft de reis van7uur 's ochtends tot 18.30 geduurd. Kapot waren we dus.

Kortom, afgelopen 10 dagen hebben wij 4 stuk voor stuk enorm genoten van het Noord Westen van Kameroen met Zwinkels Tours Cameroon (ztc) deze reis heeft erg veel toegevoegd voor mijn verblijf hier en ben erg blij dat we toch hebben nbelsoten om meer van dit prachtige land te bekijken. Deze ervaring pakt niemand meer van ons af!

Nu hebben we 2 dagen om de verjaardag van Raf te vieren, mee te doen in 1 of andere videoclip en ons voor te bereiden op de Mount Cameroon die wij donderdag tot en met zaterdag gaan beklimmen. De tijd gaat hier zo snel, de dagen zijn nog maar op 2 handen te tellen en dan ben ik weer onder de witten ;)

Tot snel

• 30 November 2014 - 09:55

Alie:

Schitterend reisversverslag!!! Je moet een boek gaan schrijven, maar ja straks in ons kouwe kikkerlandje heb je weer andere verplichtingen. A.s. donderdag live contact. Ik kan niet wachten. Tot snel dochter van me! goede reis terug dikke knuf

p

Verslag uit: Kameroen, Bamenda