Hi, How fa? deel 1 - Reisverslag uit Annaparochie, Nederland van Lisa Koers - WaarBenJij.nu Hi, How fa? deel 1 - Reisverslag uit Annaparochie, Nederland van Lisa Koers - WaarBenJij.nu

Hi, How fa? deel 1

Blijf op de hoogte en volg Lisa

03 Oktober 2014 | Nederland, Annaparochie

Tijd voor een update uit Buea, Kameroen! Wauw, wat hebben wij al een mooie week gehad. Erg veel indrukken op gedaan en er zijn inmiddels al meer dan 1000 foto's gemaakt, we hangen dus lekker de toerist uit. Ik hoop dat ik via deze weg jullie een beetje een indruk kan laten geven van wat voor fantastische week ik al heb gehad.

Het avontuur begon allemaal toen mijn wekker ging op zondagmorgen om 4.40. Laatste keer uit m'n voorverwarmde bedje stappen, onder een warme douche en gaan. Na een mooi afscheid op het vliegveld van Dusseldorf, begon het avontuur pas echt voor Raf, Sophie, Marjolein en mij. De vluchten verliepen prima, op kleine vertragingen na. 13 uur later zetten wij onze allstars op Kameroense bodem, wow wat een drukkende en vochtige hitte. 1000 x erger dan wanneer je uit een AH loopt op een hete zomerdag in Nederland. Ook rook het er erg muf.

Na onze bagage veilig te hebben gesteld van alle 'aardige' mensen die onze bagage wel wilden dragen voor ons, werden we opgehaald door de medische studenten van de organsatie 'The Medicz' en een politieman voor de veiligheid. Op elkaar gepropt met al onze bagage vertrokken we richting Buea wat een uur zou gaan duren. Uiteindelijk hebben wij er ongeveer 4 uren over gedaan, vanwege een lekke band. Dit was dus al avontuur nr 1. Gelukkig was de politieman er steeds bij en voelden wij ons geen 1 moment onveilig. Het laatste stuk van de rit moesten we nog in een kleine taxi met al onze bagage en reden we over een zandpad met allemaal gaten. Aangekomen bij het studentencomplex/hostel kwam er ook rook uit de moterkap van de taxi(verbaasde me niks).

Zowel Sophie en Raf als Marjolein en ik verblijven in een appartementje van medische studenten. Raf en Sophie op de onderste verdieping in de kamer van Haman en Marjolein en ik in de kamer van Emerson. Zij zijn beide medische studenten van 24 jaar. De kamer is klein, maar we hebben een badkamer met een wcpot, douche en soms stromend water. Voor het geval er geen stromend water is, hebben we emmers gevuld waaruit we ons kunnen wassen. En ja, dit gaat echt goed van pas komen. Het keukentje bevat 2 gaspitjes en wat fijne kakkerlakken. Om 6 uur 's nachts hebben we snel onze klamboe op geimproviseerde manier opgehangen boven ons kleine 2 persoons bedje. We waren erg moe en vielen dus snel in slaap.

29 sept, dag 1.

Na goed te hebben geslapen, namen we een koude douche en hebben we Cassave als ontbijt gehad. Dit is de wortel van een bepaalde plant en lijkt op een asperge. Het proefte erg gek en was een gel-achtige substantie. Gelukkig hadden we nog een pak Sultana's mee.

Na deze ervaring zijn we naar de hoofdstraat gelopen en hebben internet, simkaarten en geld geregeld. Het was erg indrukwekkend om te zien dat 90% van de auto's gele taxi's zijn, de 1 nog gekker gepimpt dan de ander en je hoort constant getoeter. We liepen langs deze drukke weg, maar er was niet echt een stoep. Je moet over tegels lopen met spleten er tussen waar water onder door loopt. Soms missen er stenen uit en kan het zorgen voor een gevaarlijke situatie. De dag vloog voorbij en 's avonds zijn wij uit eten geweest. Marjolein en ik bestelden 'veilig' patat met kip, helaas kreeg ik het mes niet in de kip dus heb ik die laten liggen. Haman en Emerson waren met ons mee en die bestelden typisch Kameroens eten; dodo (soort van gebakken bananaa) en Ndolo (lijkt op spinazie maar was erg bitter). Wat ook erg typisch was, was dat je een gerecht besteld en denk je in eerste instantie ' waar is het vlees?' en dan ineens verschijnt er een stuk vlees of een halve vis. Erg grappig. We bestelden allemaal een cola, kregen we een fles van 0.6l voor 600 Cfa, dat is nog geen 1 euro.

30 sept dag 2

Vanochtend heeft Emerson een brood voor ons gekocht, wat erg leek op een cake. Dit was een beter ontbijt dan de Cassave. 's middags hebben we een rondleiding gehad op de medische faculteit, plantages en zijn we naar de markt geweest. Dit was erg indrukwekkend om te zien. We hebben hier avondeten gehaald ; aardappelen, dodo's, tomaten, eieren en uit. We hebben hiervan patat gebakken en een omelet gemaakt. Dit was een erg gezellige avond die we hebben doorgebracht op de kamer van Marjolein en mij samen met meerdere medische studenten.

Deel2 is coming

• 07 Oktober 2014 - 08:39

Alie:

hey dochter wat een indrukken en wat ga je overal super positief mee om!!! Petje af en houwe zo Dikke tuut

Verslag uit: Nederland, Annaparochie

Klinische ontwikkelingsstage